Mäklarinformation

Namn: Brf Observatoriet, Org.nr. 716420-1126

Fastighetsbeteckning: Luthagen 1:36

Grundfakta: Bostadsrättsföreningen registrerades 1987. Föreningens nuvarande stadgar registrerades 2019-01-30 hos Bolagsverket.

Föreningen är ett s.k. privatbostadsföretag enligt inkomstskattelagen (1999:1229) och utgör därmed en äkta bostadsrättsförening.

Juridiska personer: Föreningen accepterar inte juridiska personer som medlemmar.

Allmänt om föreningen: Brf Observatoriet består av 63 lägenheter samt 1 lokal som upplåts som hyresrätt. Byggår 1988/1989. Värdeåret är 1988.

Uppvärmning: Fjärrvärme och bergvärme

Månadsavgiften: Detta ingår; Avgift för bostaden att täcka kostnader för drift, underhåll, värme, kall- och varmvatten, räntor och amorteringar. Bredband, TV (basutbud) och Telefoni från Tele2. Nytt gruppavtal med Tele2 träder ikraft 1:a april 2022 med 250Mb bredband och HD-TV.

Försäkringar: Fullvärdesförsäkring finns via Länsförsäkringar. I försäkringen ingår kollektivt bostadsrättstillägg för medlemmarna samt ansvarsförsäkring för styrelsen.

El: Vi har individuell mätning av respektive hushålls förbrukning. Denna faktureras kvartalsvis i efterskott.

Avgiftshöjningar: För närvarande inga planerade.

Underhållsarbeten: Takrenoveringar på hus 1 under våren 2022. Projektering påbörjad för eventuell installation av 52 stycken laddboxar 2022.

Ekonomisk förvaltare: Upplands Boservice

Fastighetsskötsel: Upplands Boservice

Överlåtelseavgift: 2,5% av prisbasbelopp. Betalas av köparen.

Pantsättningsavgift: 1% av prisbasbelopp. Betalas av pantsättaren (köparen).

Medlemsansökan: Mäklaren skickar denna till Upplands Boservice.

Garage, P-platser: Föreningen har totalt 52 bilplatser. Ledig plats aviseras på hemsida och i trappuppgångar, ej kösystem. Inga lediga platser för tillfället. Uteplats: 206:-/mån, Carport: 246:-/mån, Kallgarage: 324:-/mån, Varmgarage: 492:-/mån.

Gemensamhetslokal: Lokal med kök och plats för 50 personer att hyra vid behov.

Förråd: Finns avsett för varje lägenhet uppdelat med tråd-galler i källaren.

Extra förråd: Ett antal extra förråd finns att hyra. Lediga förråd annonseras via hemsida och trappuppgångar om det inte redan står någon i kö.

Barnvagnsrum: Det finns i varje hus ett utrymme som nyttjas för rullstolar och barnvagnar.

Cykelförråd:  1 i varje hus. Finns i källaren i anslutning till yttre källarentréer, flera cykelställ ute.

Tvättstuga: Tre stycken, en i varje hus.

Miljörum: Finns soprum i varje hus. Ett miljöhus finns på gården där vi tillämpar källsortering. Större avfall skall enskild medlem själv ombesörja transport till kommunens anläggningar.